Varför Jag Heter Hedvig

Eftersom att jag började spela sso när jag läste alla HP (Harry Potter) Böcker så ville jag ha ett namn som fanns där, jag var väldigt fast i Harrys fina vita uggla Hedwig men eftersom att det då inte fanns Hedwig med ''W'' så fick det bli Hedvig. Jag gillar mitt namn! Är supernöjd med det eftersom att jag alltid kommer vara kär i Harrys Hedwig!
 
Vad betyder namndet då?
Jo jag sökte på det (google möhöö) och hittade detta:
Hedvig eller Hedwig är ett kvinnonamn av tyskt ursprung. Ursprunglig form var Haduwig som är bildat av hadu och wig som bägge två betyder "kamp" eller "strid". Namnet var ett modenamn i slutet av 1800-talet och är idag vanligare bland små flickor än hos deras mammor.
Så jag heter alltså Kamp eller Strid Mcfield! Fint!
 
Nej men vad betyder Mc då?
Jag googlade igen! (oväntat)
Skotska efternamn med Mac eller Mc samt irländska O' är ursprungligen patronymika som övergått till familjenamn. T.ex. Mcdonald - son/dotter av Donald
 
Och Field?
Det betyder fält,åker,hage, område, mark mm.
 
Sammanfattat:
På ren och fin svenska heter jag ungefär ''Kamp, dotter av fält'' 
Vad tycker ni om mitt fina namn? Det är ungt mycket coolare än att heta nåt som typ Harry Potter!
 

Kommentarer
Ida Silverrock

Vill ha ditt namn! <3 :)

Svar: haha <3
None None

2014-01-26 / 20:17:49
BLOGG: http://horseheart.bloggo.nu




KOMMENTAR:

NAMN:
Kom ihåg mig?

E-MAIL: (visas inte)

HEMSIDA:

KOMMENTAR: